duminică, 3 iunie 2012

Teoria triunghiulară a iubirii


     Poate că nu toți veți fi de acord cu cele scrise de psihologul Robert Sternberg în articolul său  Înţelegând iubirea, însă mie tare mi-a plăcut ceea ce am citit. Mă consider o persoană foarte fericită, care și-a găsit împlinirea cunoscând dragostea adevărată. Marius e iubirea vieții mele... nu credeam că există un astfel de sentiment până nu l-am întâlnit. Alături de el am trăit și trăiesc cele mai frumoase experiențe. Eu cred că este adevărat ce scrie psihologul în articolul său, însă din experiența mea aș mai adăuga ceva: Dumnezeu. Fără Dumnezeu, dragostea piere... 

Înţelegând iubirea   
Psihologie
Scris de Robert Sternberg
      „Mereu mi-am rezolvat problemele cu ajutorul psihologiei, în cele mai multe cazuri creându-mi propriul set de teorii. Ajunsesem într-un punct al vieţii mele în care eram implicat într-o relaţie intimă ce părea să nu mai funcţioneze aşa cum sperasem.

     Nu înţelegeam din ce motiv. M-am documentat în legătură cu psihologia iubirii, însă ce am citit nu se adresa direct problemelor pe care le aveam. Acela a fost momentul în care subiectul mi-a dat de gândit. Mai exact, ce este dragostea şi care sunt elementele ce conduc la succesul sau eşecul ei?

     Rezultatul deliberărilor mele, bazat pe lucrările altora precum Ellen Berscheid, Elaine Hatfield, Zick Rubin sau George Levinger, a fost teoria triunghiulară a iubirii. Conform acestei teorii, dragostea are trei componente: intimitate, pasiune şi angajament, iar diferite alăturări ale acestor elemente generează diverse tipuri de iubire.

     Intimitatea, luată singură, înseamnă a plăcea; pasiunea înseamnă obsesie; intimitatea alăturată pasiunii înseamnă dragostea romantică; intimitatea şi angajamentul unite reprezintă un parteneriat armonios; pasiunea şi angajamentul înseamnă dragostea oarbă; intimitatea, pasiunea şi angajamentul constituie dragostea desăvârșită sau completă.





     Colegii mei şi eu am creat mai târziu scale ce studiază alcătuirea iubirii şi am publicat date ce dovedesc validitatea măsurătorilor. Teoria, aplicată asupra propriei mele relaţii, a clarificat ce era în neregulă. Relaţia a luat sfârșit într-un final. În acest moment al vieţii mele am norocul să fiu implicat în cel mai frumos mariaj pe care şi l-ar putea dori cineva (alături de Karin Sternberg) şi, după o căutare îndelungată, am descoperit dragostea desăvârşită, atât de mult căutată.”


Robert-Sternberg Understanding love 
Traducere: Ioana Stoicescu
Robert J, Sternberg este Director, Senior Vice-Presedinte şi profesor de psihologie în cadrul Oklahoma State University. O autoritate în inteligenţă și creativitate, a studiat şi multe alte subiecte pe lângă cel al dragostei scriind aproximativ 1300 de articole, capitole de cărţi şi cărţi.

     Deci, ca și o concluzie, voi scrie ca la ora de matematică:

intimitate + pasiune = dragoste romantică
intimitate + angajament = parteneriat
pasiune + angajament = dragoste oarbă
intimitate + pasiune + angajament (+ Dumnezeu!!! aș adăuga eu...) = dragoste desăvârșită 

     Așadar, aceasta mi se pare o formulă care poate verifica în câteva secunde starea relației voastre. Dacă lipsește un component din cele menționate de Sternberg, căutați să-l readuceți în relația voastră. Dumnezeu să vă ajute să trăiți dragostea adevărată. Apoi, pe lângă toate articlolele și ideile strălucite ale lumii acesteia... să nu uitați că cel mai frumos și mai adevărat pasaj este cel insuflat și inspirat de Tatăl care ne-a creat, Dumnezeul întregului Univers:


„1 Chiar dacă aş vorbi în limbi omeneşti şi îngereşti, şi n-aş avea dragoste, Sunt o aramă sunătoare sau un chimval zângănitor.

2 Şi chiar dacă aş avea darul proorociei, şi aş cunoaşte toate tainele şi toată ştiinţa; chiar dacă aş avea toată credinţa aşa încît să mut şi munţii, şi n-aş avea dragoste, nu Sunt nimic.

3 Şi chiar dacă mi-aş împărţi toată averea pentru hrana săracilor, chiar dacă mi-aş da trupul să fie ars, şi n-aş avea dragoste, nu-mi foloseşte la nimic.

4 Dragostea este îndelung răbdătoare, este plină de bunătate: dragostea nu pizmuieşte; dragostea nu se laudă, nu se umflă de mândrie,

5 nu se poartă necuviincios, nu caută folosul său, nu se mânie, nu se gândeşte la rău,

6 nu se bucură de neleguire, ci se bucură de adevăr,

7 acopere totul, crede totul, nădăjduieşte totul, sufere totul.

8 Dragostea nu va pieri niciodată. Proorociile se vor sfârşi; limbile vor înceta; cunoştinţa va avea sfârşit.

9 Căci cunoaştem în parte, şi proorocim în parte;

10 dar când va veni ce este desăvârşit, acest „în parte” se va sfârşi.

11 Când eram copil, vorbeam ca un copil, simţeam ca un copil, gândeam ca un copil; când m-am făcut om mare, am lepădat ce era copilăresc.

12 Acum, vedem ca într-o oglindă, în chip întunecos; dar atunci, vom vedea faţă în faţă. Acum, cunosc în parte; dar atunci, voi cunoaşte deplin, aşa cum am fost şi eu cunoscut pe deplin.

13 Acum, deci, rămân aceste trei: credinţa, nădejdea şi dragostea; dar cea mai mare dintre ele este dragostea.”

1 Corinteni 13
     Închei spunându-vă doar... IUBIȚI-VĂ MUUUUUULT!!!

oana p.

Niciun comentariu: